Skandinavisk Naturistportal | Naturistkarta | Dansk Naturist Union - DNU | Norsk naturistforbund - NNF | Sveriges Naturistförbund - SNF | International Naturist Federation - INF-FNI

Reseberättelse från Amsterdam - 2021

Reseberättelse från Amsterdam juli 2021

När det var så varmt (upp till 32 grader) här i Sverige (i alla fall runt Stockholm, där jag bor) så hade jag lite drägligare temperaturer i Amsterdam, där jag tillbringade en semestervecka. De första dagarna var mulna (men inte för kalla för shorts och sandaler, vilket var det
jag hade med mig), men sedan kom solen och temperaturen var 22-24 grader.

Förutom att ströva runt i Amsterdam så ville jag ha några behagliga timmar på naturiststränder, och av dem som finns någorlunda nära provade jag tre: Zandvoort, Het Twiske och Gaasperplas.

I wikipedia-artikeln om naturistplatser i Europa
finns en länk till en holländsk sajt, där jag slog upp de platser som jag besökte:

Zandvoort

Atlantkusten är inte långt bort från Amsterdam. En av badorterna heter Zandvoort (zand = sand, och voort är samma som ford på engelska, alltså ett vadställe). Man kommer till den på en halvtimme med tåg från Amsterdam. På vägen passerar man Haarlem, som också är en trevlig stad. Allt jag hann med där var dock ett besök på en pub med många
ölsorter.

När man kommer till Zandvoort följer man förstås strömmen av folk från stationen mot stranden, som är några hundra meter bort. Sandstranden sträcker sig åt båda hållen. Naturistavdelningen som jag var ute efter ligger ungefär en halvtimmes promenad åt vänster. Går man nära vattnet så är sanden rätt packad och hård och lätt att gå på, för det råder
tidvatten här. Man ser mängder av runda former som ser ut att vara gjorda av plast, men är maneter som har sköljts upp och blivit kvar på land. Jag tog en levande sådan i min hand när jag var i vattnet. De är tydligen inte någon brännande sort.

Man kan enkelt slå upp tiderna för ebb och flod, men tidvattnet påverkar inte badlivet särskilt mycket. Botten är mycket långgrund, och det finns tillräckligt med lös torr sand ovanför vattenlinjen. Man ska förstås inte ställa ifrån sig något nära vattnet när det stiger.

Vattentemperaturen var ungefär 19 grader.

Man kan gå ner mot stranden direkt när man har fått havet i sikte, men man kan också gå på en gångbana, där det finns några stånd som säljer badutrustning och snabbmat i form av fisk. Gångbanan övergår i en trottoar bredvid en gata, där det finns bostadshus på ena sidan,
förmodligen uthyrda till sommargäster.

Med regelbundna intervall finns det nedgångar ner från trottoaren till stranden, och till någon paviljong där, som erbjuder mat och dryck och kanske solstolar och sådant att hyra.

Om man går längs stranden så ser man en skylt efter ca 20 minuter som varnar (om det är rätt ord) för att naturistområde börjar 500 meter längre fram. En motsvarande skylt riktad åt andra hållet och med det motsatta budskapet (naturistområde upphör) finns efter de där 500 meterna, men det tas inte på så stort allvar. Folk solar och badar nakna redan efter den första skylten. Efter den andra skylten kommer dock en mycket trevlig paviljong vid namn Adam&Eva ("Adam en Eva" på holländska). De har tre stora gula flaggor så man ser när man närmar sig.

På denna paviljong (med många uteplatser) får man röra sig och sitta naken helt fritt och äta och dricka och umgås (till skillnad från t.ex. en strand i Rom jag var på, där det fanns en strikt gräns för nakenhet runt kioskdelen där). När man sitter ska man använda en medhavd handduk eller liknande. Servicen är mycket bra, och de har god mat. Personalen har kläder på sig. Det kändes lite udda, för det var första gången jag var i den typen av blandad naken/ickenaken miljö. Jag åt två sjötungor till lunch (valet tre sjötungor fanns också)

Man verkar kunna hyra något som ser ut som ungefär meterhöga halvcirkelformade vindskydd för att använda på sanden utanför paviljongen. De kan säkert också fungera som solskydd för huvudet.
Själv använde jag bara min liggduk eller strandfilt eller vad det heter. Säg sandfri strandfilt några gånger. Min är dock en normal tunn duk, inte sandgenomsläpplig. Den köpte jag på en sådan strand i Barcelona, av en man som gick runt och sålde sådana.

Vinden märkte jag inte runt middagstid, men efter ungefär klockan tre börjar det blåsa mer. Inte så starkt att den för med sig sand, så den hindrar inte solandet. Med vinden kommer också en annan grupp människor till stranden, som sysslar med något som var nytt för mig
och som tydligen heter kite surfing (man har en drake och håller i och kontrollerar den samtidigt som man står på en surfbräda i vattnet, men en del verkade använda bara draken). De använder inte den lösa sandiga delen av stranden, men man kan behöva se upp lite när man passerar någon person närmare vattnet som är på väg att få upp sin drake i vinden.

På webbsidan som beskriver området står det om vad som kallas strandpålar som fungerar som milstenar. De är lätta att missa. De består av ca 1,5 meter höga kvadratiska pålar som det står ett nummer på, och står ungefär mellan den lösa och hårda delen av sanden.
Naturiststranden sträcker sig tydligen från 68 till 71, och 68 är den nordligaste punkten. Webbsidan berättar också om andra ställen norrut längs kusten, på nummer 58, 49, 46 etc. (och även söderut, i den angränsande provinsen Zuid-Holland). Numren betecknar nog km, men eventuellt sjömil.

Naturistområdet fortsätter alltså några km bortom Adam&Eva, men jag gick inte längre. Närmast ligger en paviljong som ser ut att hyra ut utrustning för kitesurfing. Längre bort ska det finnas paviljonger som mer eller mindre tolererar nakenhet.

Det är intressant att gå en lite annan väg, nämligen längs hela den tidigare nämnda trottoaren, tills gatan svänger in mot vänster framför vad som verkar vara det sista huset före dynerna. Man följer först gatan, men rundar huset och börjar gå parallellt med stranden igen, som man då inte längre ser. Däremot ser man sanddynerna inåt landet, som mer eller mindre täcks av växtlighet, gräs och låga buskar. Där kan man också få syn på rådjur.

En bit får man gå längs en lokalväg utan trottoar, och sedan kommer man till en punkt där en backe leder upp mot dynernas höga ås och sedan ner till stranden. Denna backe är utmärkt gymnastik, för den är brant och består av djup lös sand. Neråt går mycket lätt, uppåt får man ta ganska långa steg för annars kommer man bokstavligen ingenstans. När man kommer ner på stranden är man ungefär vid den tidigare nämnda första skylten, alltså ganska nära Adam&Eva.

Själva orten Zandvoort är naturligt nog ganska turistisk, men verkade mycket trevlig. Det finns ett par gator med mängder av uteserveringar, om man inte tar närmaste vägen mellan stationen och stranden.

En holländsk man som jag kom i samspråk med berättade att Adam&Eva ska säljas, tydligen till ägaren av grannpaviljongen. Om detta betyder att nakenparadiset försvinner är oklart.

52.356533,4.513673

Het Twiske

Het Twiske är en badstrand vid en sjö en liten bit norr om Amsterdam.
Den ligger precis utanför Amsterdam och den vanliga kollektivtrafikbiljetten gäller alltså inte. Detta visste inte jag när jag steg på bussen men chauffören var snäll och lät mig åka med
ändå. Det går att köpa biljett på bussen så man behöver inte förbereda sig.

Bussen var buss 391, och den går från en bussterminal som ligger precis utanför centralstationen, på norra sidan. Där går floden Ij, så skyltarna säger Ijzeide.

Bussen tog mig till orten Zaandam (som också är känd för Zaandam Schanze, där det finns väderkvarnar). Jag hade kunnat byta buss, men valde att gå, för det var överkomligt nära. Först (efter ca 25 minuter) kommer man till den ännu mindre orten Oostzaan.
På vägen dit fanns det ett antal fina mosaiker i trottoaren.

De har ett system för parkering där man får ställa sin bil på en bestämd ruta på trottoaren (som det därmed är ungefär tre dm kvar av för fotgängare, men bara på ena sidan av gatan).
Hittills hade gatan kantats av enbart villor, men i vägkorsningen i Oostzaan visade det sig finnas en utmärkt restaurang, där jag tog ett glas vin.
Därifrån fortsatte jag mot Het Twiske,
Man går en bit längs gatan, svänger till höger och korsar en liten kanal. Efter 30 minuter var jag framme vid sjön, och började med att gå längs en lokal väg där man efter en stund kunde vika in till höger och komma till vad som antagligen är den huvudsakliga badstranden vid Het Twiske.
Jag fortsatte gå längs stranden, utan att riktigt veta var eller hur långt bort naturiststranden låg, men plötsligt såg jag till höger att det stod nakna människor. Detta är en liten ö i sjön (med en mycket kort bro över), med sandstrand och stora gräsytor. Det finns t o m två
boulebanor som dock ingen använde just då. Ön är delad på mitten med skyltar så att den ena halvan är tillåten för hundar och den andra inte.
Google maps pekar ut boulebanorna och något som de kallar "Baalegatstrand". Det namnet har jag dock inte sett någon annanstans och google har inte en enda matchning på det.

Jag gick samma väg tillbaka, och åt middag på samma restaurang. Det är en ganska lyxig restaurang, så portionerna är inte så stora, men det var gott. Jag skulle antagligen ha beställt potatis separat för att få det.

Alldeles i närheten hade jag sett en busshållplats, så den här gången tog jag buss direkt från Oostzaan. Betala på bussen var inga problem, och den gick till tunnelbanestationen Amsterdam Noord.

52.456012,4.882615

Gaasperplas

Den naturiststrand som var enklast att ta sig till var Gaasperplas. Dit åker man man tunnelbana. Gaasperplas är ändstationen på vad man kan kalla sydöstra linjen. Det tar ca 20 minuter.

Bredvid tunnelbanestationen ligger en park, och i sydändan av parken finns en sjö. Parken är trevlig, med gräsytor, träddungar och kurviga gångar.

På många ställen kan man ha picknick eller idka någon sport, och det finns
sittgrupper med bord.

När jag var där var det inte mycket aktivitet, men på helgerna kanske det är mer.
Går man längs västra kanten av parken och sedan följer sjöstranden kommer man till en skylt som markerar naturistplatsen.
Det är inte meningen att man ska bada, men det går, och några gjorde det, och därför gjorde jag det också. Kanten är rätt hög, men på ett ställe fanns det ett antal stenplattor på hög så det var lätt att komma ner och upp.
Medan jag var där kom en kvinna som kanske tog sin dagliga simtur: tog av sig kläderna,  gick i, simmade tvärs över sjön och tillbaka, och sedan gav sig av igen.